.....................Wzmiankę w 1848 roku o pierwszym seryjnie produkowanym powiększalniku napisał pionier fotografii Talbot polecając swojemu koledze fotografowi Thomasowi Malonowi aparat powiększający wykonany przez Thomasa Rossa producenta obiektywów. |
|
|
Pojawienie się negatyw ów kolodionowych na szkle w latach pięćdziesiątych XIX wieku sprawiło, że powiększanie negatywów stało się bardziej praktyczne. Wynalazek Achille Quineta z 1852 r. w powiększalniku wykorzystywał sztuczne światło. Niestety światło sztuczne ze względu na bardzo niskie uczulenie błon było nieefektywe i wymagało bardzo długich czasów ekspozycji.
|
„Słoneczna kamera powiększająca” Davida Achesona Woodwarda z 1857 r. rozwiązała ten problem, używająć najjaśniejszego wówczas dostępnego źródła światła czyli słońca. Kietowanie światła odbywało się to za pomocą luster i kondensatora. Słoneczny Powiekszalnik Woodwarda był dużym instrumentem obsługiwanym na zewnątrz, który mógł wytwarzać odbitki z negatywów ćwierćpłytowych ( 8x11 cm) i półpłytowych (11x14 cm). |
|
|
Zwiększenie czułości materiałów
fotograficznych zdeterminowało odejście od używania światła
słonecznego w powiększalnikach fotograficznych.
|
Na Polskim rynku działało parę firm produkujących Powiększalniki Fotograficzne. W okresie międzywojennym można wymienić firmy takie jak Scharfa w Katowicach, Wytwórnia Braci Bilczewskich w Kętach, Wytwórnia Braci Pawelskich w Warszawie, Firma Delta w Łodzi. |
|
|
Producentem najpopularniejszych powiększalników fotograficznych w Polsce w okresie międzywojennym była firma Jan Bujak we Lwowie. Jego bardzo udaną konstrukcję produkowano w wielu wersjach. Wykonanie, jak i nowatorskie rozwiązania oraz cena mogły z powodzeniem konkurować na rynku europejskim. |
Po 1945 roku odbudowe przemysłu
fotograficznego zaczynaliśmy niemal od zera. Okupant hitlerowski w
okresie minionej wojny dokonał całkowitego zniszczenia wszystkich
ośrodków produkcji urządzeń fotograficznych. Drugim czynnikiem zubożenia
przemysłu był rabunkowy przemarsz wojsk radzieckich. |
|
|
Jednocześnie oprócz zcentralizowanych zakładów
sprzętu fotograficznego i filmowego powstały też |
Śląskie Zakłady Mechaniczno-Optyczne
|
|
|
Warszawskie Zakłady Fotooptyczne (WZFO) –
warszawskie przedsiębiorstwo wywodzące się z powstałych w 1951
Warszawskich Zakładów Kinotechnicznych. W 1968 roku zakłady włączono
do Polskich Zakładów Optycznych |
Produkcja powiększalników znacznie rozwinęła się w latach siedemdziesiątych. Opracowano dalsze modele na różne formaty negatywów, wyposażone także w głowice filtracyjne do fotografii barwnej. Na wyróżnienie zasługiwał całkowicie nowy model „Krokus Color 69, o profesjonalnych parametrach użytkowych, a także „Krokus Mini” o interesującej budowie statywu, która umożliwiała miniaturyzację jego wymiarów stanie złożonym. |
|
|
Wprowadzone do produkcji głowice filtracyjne GFA mogły być za pośrednictwem odpowiednich reduktorów stosowane w niektórych modelach powiększalników i miały komory mieszające do różnych formatów negatywów. Były one już wyposażone w żarówkę halogenową 75W/12V z lustrem sferycznym oraz szklane filtry dichroiczne do korekcji barw metodą subtraktywną. Na początku lat osiemdziesiątych roczna produkcja powiększalników doszła prawie do liczby 120 tys. sztuk, z czego ponad 60% zostało wyeksportowane, głównie do ZSRR i krajów zachodnich. |
Dużym osiągnięciem stało się uruchomienie w 1964 roku przy współpracy z Centralnym Laboratorium Optyki i Polskimi Zakładami Optycznymi, produkcji obiektywu powiększalnikowego "Jantar-Color" (później zmieniono nazwę na „Janpol-Color”) z wbudowanymi filtrami korekcyjnymi do fotografii barwnej. Naczelnym konstruktorem był zespół pod kierunkiem mgr inż. Jana Jasnego Obiektyw stanowiący całkowitą nowość w tej dziedzinie został opatentowany w Polsce i w innych krajach. |
|
|
WZFO według przybliżonych danych w latach 1954 do
1990 wyprodukowało: |